Wil je een maatwerktraining voor medewerkers van het bedrijf waar je werkt? Prima: we geven al onze trainingen ook incompany en in overleg kunnen we ook een training op maat samenstellen die precies aansluit bij jullie behoeften. Bouwstenen daarvoor zijn 10 modules die we ook in onze standaardtrainingen gebruiken. Op die basis bieden we eendaagse en meerdaagse trainingen binnen drie vakgebieden: communicatie, persoonlijke profilering en presentatie.
1. Manage je uitstraling
Als je je doel wilt bereiken is het niet alleen belangrijk om goed werk te leveren. Het is ook belangrijk om jezelf te 'verkopen'. Gesprekspartners bepalen in de eerste minuten van je verhaal of ze met je in zee willen gaan (of niet). Maar waarom heb je met sommige mensen meteen een 'klik' en met anderen helemaal niet? En hoe kun je iets aan je eigen 'klikbaarheid' doen?
Tijdens deze workshop leer je hoe je warm én deskundig overkomt en een klik maakt met je gesprekspartners. Na deze module weet je hoe je je professionele impact kunnen vergroten.
2. Bouw een overtuigend verhaal
Iedere goede presentatie heeft een duidelijke structuur. Het
verhaal is spannend omdat het zorgvuldig is opgebouwd. En dat kan
iedereen leren.
Tijdens deze training maken we je stap voor stap vertrouwd met de
structuur van een goede presentatie. We baseren ons hier onder meer
op de Retorica. Je leert deze kennis te vertalen naar een
aansprekende, eigentijdse presentatie. Na deze module kun je snel
en makkelijk presentaties voorbereiden.
3. Pitchen met de Vuistregel
De 'elevator pitch' is een soort speeddate met een belangrijke investeerder/opdrachtgever die voor deze keer een minuutje heeft om je aan te horen. In één dag ontdek je de structuur van een goede pitch en leer je om jezelf krachtig neer te zetten. Basisingrediënten: integriteit, passie, ervaring, kennis en vaardigheden. Ook aanbevolen als je regelmatig in een vergadering je idee wilt lanceren.
4. Interactie met publiek
Je kunt je presentatie tot in de puntjes voorbereiden maar het
verloop van de interactie tijdens je presentatie blijft
onvoorspelbaar. Dat leidt vooraf vaak tot onzekerheid en malende
gedachten als: 'stel dat ik het antwoord niet weet, dat ze me
onderuit proberen te halen, of dat helemaal niemand reageert?'
In deze module leer je hoe je onvoorziene omstandigheden opvangt,
hoe je je publiek kunt verleiden tot reacties en hoe je met
tegendraads commentaar je voordeel kunt doen.
5. Image consultancy
Kleding? Lekker belangrijk. Ja dus. Na deze module ken je het effect van kleding op uitstraling. Je leert niet hoe het 'hoort', maar wat bij je past. Je krijgt een analyse van je kleding, kleurgebruik, kapsel en accessoires. En tips om je imago strategisch in te zetten.
6. Dynamisch stemgebruik
Onderzoek leert dat dynamisch spreken je overtuigingskracht enorm versterkt. Het goede nieuws: ook je stemgebruik kun je trainen. Onze stemcoach heeft daarvoor alle kennis in huis, zodat je je eigen stem kunt vinden, ontwikkelen en verrijken. Inclusief stemanalyse en veel oefentips.
7. Communicatie
Feedback geven en luisteren zijn noodzakelijke vaardigheden voor effectief werken. Luisteren zonder het meteen eens of oneens te zijn met de spreker. Niet onmiddellijk de vraag beantwoorden, maar ook het achterliggende probleem blootleggen. Leren benoemen wat je waarneemt in andermans gedrag, zonder er direct waardeoordelen aan te koppelen. Het geheim van een open, constructieve en ontspannen houding.
8. Assertief optreden
Hoe word je zichtbaarder en invloedrijker zonder mee te bewegen of juist te verstarren in je eigen mening? Hoe reageer je op dominant gedrag, geef je je mening in een vergadering en laat je ongepaste kritiek bij de ander? We analyseren subassertief, assertief en agressief gedrag en taalgebruik. We onderzoeken welke factoren je 'groter' maken en welke je 'klein' houden. Je kiest een ondersteunende overtuiging en gaat met respect voor anderen duidelijk je wensen en grenzen aangeven. Ook dat oefenen we!
9. Invloed op (lastig) gedrag
Iedereen heeft ze: De Verschrikkelijke Klant, Collega, Baas, Cursist et cetera. Hoe buig je die stress om naar positieve communicatie en samenwerking? In één dag leer je de onderhuidse motieven van 'De Verschrikkelijke Ander' kennen en hoe je lastig gedrag vriendelijk maar beslist kunt pareren. Door te oefenen met verschillende communicatiestijlen kun je met verschillende soorten medewerkers/klanten overweg en kun je je communicatiestijl hierop afstemmen.
10. Innovatief denken
De gangbare wegen kennen we en natuurlijk zoeken we naar nieuwe uitdagende paden om doelen te bereiken. In het zoeken naar deze vernieuwende creatieve paden komen we vier rollen tegen, die iedereen meer of minder in zich heeft: de uitvinder, de artiest, de rechter en de vechtersbaas. Leer ze kennen en geef ze op het juiste moment het woord, zowel in een groep als in een interne dialoog. Leuke workshop voor teambuilding.
Enkele voorbeelden: of een greep:
Profilering aan de telefoon: Academie voor Ambulancezorg
De initiële opleiding voor meldkamercentralisten had behoefte aan een upgrade. We ontwikkelden een achtdaagse training (inclusief een reader) met als titel Excellent communiceren en mentale weerbaarheid. Hoofdthema: regie houden in een gesprek, ook bij paniek, agressie en weerstand. Deze training gaven we vijf jaar lang vier keer per jaar. Die waardering bleek ook uit de evaluaties van deelnemers aan de initiële opleiding: die steeg van 6,3 naar 8.5.
Overtuigend presenteren en Profilering & invloed: Novadic Kentron
We werkten met dertig voorlichters van deze verslavingszorginstelling in een tweedaagse training aan doel- en doelgroepgericht presenteren. Daarna volgde de tweedaagse training Invloed en regie. Doelstelling was om de voorlichters te trainen in commercieel denken en netwerken. Novadic Kentron stuurt met regelmaat medewerkers naar onze reguliere trainingen.
Overtuigend presenteren: Vilans
18 adviseurs van dit kenniscentrum voor langdurende zorg volgden onze training Overtuigend presenteren. Het ging erom hen te trainen in het vertellen van een stevig verhaal om daarmee hun commerciële vaardigheden te vergroten.
Profilering & invloed: boxq0
Accountskantoor boxq0 wilde een training als opstap voor hun
gewenste cultuurverandering. Medewerkers moesten opnieuw naar hun
vak leren kijken, hun werkhouding verder professionaliseren en hun
taakvolwassenheid vergroten. Nevendoel: ook in de toekomst een goed
gevulde orderportefeuille dankzij commerciëler denken van de
medewerkers.
We maakten samen een tienstappenplan. We selecteerden we een aantal
modules die er samen voor zorgden dat medewerkers zich op drie
niveaus ontwikkelden: individueel (persoonlijke vaardigheden),
organisatieniveau (het 'vergezicht' van boxq0) en branche (relaties
met klanten versterken en actief naar buiten treden om boxq0 te
profileren).
RIVM
Het RIVM stuurt met regelmaat medewerkers naar onze reguliere trainingen. Daarnaast verzorgden wij een tweedaagse incompanytraining Overtuigen en invloed.
Ministerie van justitie.
Er werd een Winterschool georganiseerd voor externen. De beleidsmedewerkers presenteerden een interactieve workshop afgestemd op de doelgroep. De workshops werden met een 8,4 gewaardeerd.
Profilering & invloed: Woningnet
Tien implementatiecoaches wilden meer invloed uitoefenen op klanten met weerstand tegen het nieuwe ict-systeem.