De spreekangst voorbij

Misschien denk je dat je de enige bent die het eng vindt om een publiek toe te spreken of je verhaal in een vergadering te houden. Dat is niet zo. Onderzoek in zowel Amerika als Nederland wijst uit dat één op de drie mensen bang is om te spreken in het openbaar.

spreekangst

Geen wonder want een presentatie is 'live'. Alles spitst zich toe op het ene moment waar¬op de presentatie moet worden uitgevoerd. Alle ogen zijn gericht op jou als spreker. In de Amerikaanse literatuur is een bekende uitspraak: 'The medium is the message'. Als de presentatie niet goed loopt en de boodschap niet goed overkomt, voelt de spreker dit als een persoonlijke afgang. Zo spannend is het dus om ‘zichtbaar’ te worden en alle aandacht te krijgen. Maar presentaties horen nu eenmaal bij het leven. Ze zijn nodig om ideeën uit te dragen, verder te komen voor een bepaalde functie of op te komen voor een goede zaak.

Het goede nieuws is dat er iets aan spreekangst te doen is.

Ontspannen presenteren is te leren. Hier de meest voorkomende oorzaken op een rijtje:

1. Negatieve interne dialoog

Veel mensen zijn opgevoed met ‘spreken is zilver, zwijgen is goud’. Veel klanten vinden het heel moeilijk om ‘zichtbaar’ te zijn en alle aandacht te krijgen. Soms door negatieve ervaringen met presenteren in het verleden. We bombarderen onszelf met een arsenaal aan negatieve gedachten. Het moet perfect zijn, ik mag geen fouten maken. Als ze me maar niet dom vinden. Bij spannende activiteiten komen alle aangeleerde overlevingsstrategieën in volle omvang naar boven. Door te leren herkennen hoe onze gedachten ons gedrag bepalen, vergroot je je kansen op ontspanning en vertrouwen.

2. Gebrek aan vaardigheden

Zoals fietsen, voetballen en koken te leren zijn, zo is ook ontspannen presenteren te leren. Door kennis over de opbouw van je verhaal en feedback op je houding, maak je jezelf stap voor stap eigen hoe je zelfverzekerd voor de groep kunt staan. Door je motivatie, door te kijken naar anderen, door actief te oefenen. Kennis biedt kaders en hiermee kom je verder, zover dat je plezier krijgt in presenteren.

3. Fysieke reacties

Spanning roept fysieke reacties op. Trillende benen, hartkloppingen en maagpijn. De enige manier om dit te verhelpen is om de spanning te verminderen. Door je negatieve interne dialoog te onderzoeken en door regelmatig ontspanningsoefeningen te doen. Bij Valkenburg Trainingen hebben we een zeer effectieve manier om je aandacht naar positieve zaken te leiden.

4. Angst voor het onbekende

Spreken in het openbaar geldt wereldwijd als een van de grootste angsten. In 2003 onderzochten Ted Baartmans en Edwin van Thiel de situatie in Nederland. Ze ondervroegen meer dan 4000 Nederlanders. Die kozen minimaal acht angstbronnen uit een lijst van 56. Van die acht moesten ze vervolgens de vijf allerengste overhouden.

Dit werd de top 10:

1. Ongeluk van naasten  
2. De dood
3. Verlaten worden
4. Terrorisme
4. Spreken voor een groep
6. Oorlog
7. Eenzaamheid
8. Ziek worden
9. Hoogtes
10. Slangen

Angst voor spreken in het openbaar is een vreemde eend in de top tien. Anders dan de andere negen is Spreken voor een groep namelijk een angst waarop je zelf invloed kunt uitoefenen. Het is immers een vaardigheid die je kunt leren. Dit wil niet zeggen dat ervaren sprekers nooit spreekangst hebben, maar wel dat ze hun zenuwen onder controle hebben en zelfs kunnen inzetten om beter te presteren.

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen